fredag 11. desember 2009

Sluttattest fra Høyre

Lokalavisen Frogner var så vennlige å intervjue undertegnede på bakgrunn av at det var referert i Bydelsutvalgets møtepapirer at man hadde skiftet parti . Artikkelen (meget bra ;)) sto såvel i papir- som i nettutgaven: http://www.lokalavisenfrogner.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091210/NYHETER/712109990/1051.


Jeg fikk god anledning til å begrunne noen av mine årsaker til å si farvel til liberalistpartiet og det ville vel vært det hele, dersom ikke en av mine tidligere partifeller som fornuftig nok valgte å være anonym, ga til beste følgende kommentar under tittelen "Endelig forsvant han", som i grunnen sier så mye mer om "Det nye Høyre" enn jeg kunne klart! Vedkommende anonyme åndsgigant har gjort seg fortjent til et fullt sitat:

"Rudolph Brynn har aldri hørt hjemme i Høyre, og derfor høres dette smart ut for alle parter. Endelig representerer Høyre gruppen de skal, uten å få en flau smak i munnen! Nyt dine siste 2 år som leder for rådet, Brynn! Det skjer aldri igjen etter 2011."

Det som er viktig å merke seg er vendingen "endelig representerer Høyre gruppen de skal (...)" - med andre ord er det noen grupper Høyre mener de ikke skal representere.
Et overblikk over hvem undertegnede anses å ha representert blir dermed interessant for Oslos velgere. Jeg husker fra min egen lille valgseddel at jeg poengterte å representere alle beboere, spesielt de som ikke hadde ressurser til å heve sin røst i samfunnet. (Fyda). Og i praksis har jeg gjort en del for personer med nedsatt funksjonsevne (ca. 20 % av befolkningen - vé dem om to år!), beboere som faktisk ikke setter pris på fyllebråk i gatene og ødelagt nattesøvn med derav følgende psykiske plager. (Uhørt!) Samt de rundt 3500 eldre og uføretrygdede som nå vil miste hjemmene sine etter at høyresiden og Bondepartiet har arbeidet så hardt for å få opphevet husleiereguleringen. I tillegg kan det sies at man har gjort en innsats for de unge som ikke har godt bemidlede foreldre og som vil måtte bruke alt de tjener på husleie og dermed ikke får spart opp til en egenkapital slik at de kan få sine etableringslån.

Du bør med andre ord være uten funksjonsnedsettelser, være godt bemidlet og i arbeidsfør alder, selveier og vel etablert på arbeidsmarkedet - for at de som nå representerer Høyre skal representere deg. Dette minner forbausende meget om den stategien et konsulentbyrå anbefalte overfor Oslo-partiet foran siste kommunevalg for å verve flere medlemmer: konsentrer dere om de gatene der det bor selveiere med god økonomi. Hvis ikke dette er en oppskrift på å være, og forbli, et endimensjonalt markedsliberalistisk parti, så vet ikke jeg.

Det er jo greit nok, men da burde Høyre vise ærlighet til å stå åpent frem med hvem de faktisk representerer, som den anonyme kommentator skrev....

Ingen kommentarer: