tirsdag 1. september 2009

Når pengene forsvinner og kommunen strammer inn...


...da er det ofte tiltak for universell utforming som er de første ofre, sammen med f.eks. personer med nedsatt funksjonsevne! Nedenfor gjengis en artikkel fra Fagbladet om virkeligheten bak politiske løfter om universell utforming av Holmenkollbanen. Foruten kommentarene som taler for seg selv, vil jeg bemerke at det er typisk at man fremdeles (!) anser universell utforming som noe som er til gode kun for "de funksjonshemmede" uten å begripe at kollektivtransport utformet etter dette prinsippet gjør den lettere å benytte for alle! Ennå er landet fullt av personer med barnevogn, eldre med rullator, gravide og endog enhver som sleper på en tung koffert. Så dette er ikke et spørsmål om at politikerne bare er slemme med personer med nedsatt funksjonsevne - de svikter oss alle!



Frp bryter bystyrevedtak om Holmenkollbanen

Bystyrets klare vedtak om at Holmenkollbanen skal tilpasses handikappede brukere, er i ferd med å bli brutt. Verken bystyrepolitikerne eller samferdselskomiteen er informert.

Det er Frps Jøran Kallmyr som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo og som er ansvarlig for utbyggingen av Holmenkollbanen. Til Fagbladet sier han at alt er i orden.

– Så langt det er praktisk mulig, legger vi til rette for handikappede på alle stasjonene vi pusser opp, sier han.

Verken tid eller penger
Men når vi ringer til Kollektivtransportproduksjon AS, som er byggherre for prosjektet, har de en annen historie å fortelle.

– Det fins verken tid eller penger til universell utforming av stasjonene på Holmenkollbanen. Det eneste stoppestedet som vil være fullt ut tilpasset handikappede, er Holmenkollen, sier Bjørn Holthe-Andersen, prosjektsjef for utbedringen.

Kollektivtransportproduksjon AS er klar over bystyrets vedtak.

– Jeg kjenner til at bystyret har ønsket universell utforming, men det er en stor utfordring. Der vi får det til, vil vi gjøre små tilpasninger, sier Holthe-Andersen.

Bystyrevedtak ignorert
Den 18. juni i 2008 vedtok et enstemmig bystyre: «Holmenkollbanen oppgraderes og moderniseres basert på en løsning som tilfredsstiller kravene til universell utforming.»

Den 22. april i år vedtok bystyret «Oslo kommunes strategiske plan for universell utforming». Den sier: «Kollektive transportmidler og holdeplasser skal være universelt utformet». Akkurat det motsatte av hva som skjer på Holmenkollbanen.

Vantro og forbannet
Norges Handikapforbund reagerer med vantro når de får høre at stasjonene på Holmenkollbanen ikke blir tilpasset for bevegelseshemmete.

– Det er jo ganske fantastisk. Her fins det vedtak og handlingsdokumenter for å legge til rette for universell utforming i denne byen. Og så ruster kommunen opp banen, og tar ikke hensyn til de handikappede! sier Birger Nymo, tilgjengelighetskonsultent i Norges Handikapforbund.

– Jeg har jobbet så mye mot kommunen at jeg blir ikke skuffet lenger. Vi stanger hodet i veggen.

Holdt for narr
Ifølge Jøran Kallmyr er han i dialog med Handikapforbundet når det gjelder utformingen av stasjonene. Men i Handikapforbundet føler de seg slett ikke lyttet til.

– Vi sitter i møte etter møte. Jeg føler vi blir holdt for narr. Vi har møtt t-baneselskapet, Ruter og you name it, forteller Birger Nymo.

Et stort problem er den dårlige kommunikasjonen mellom etatene, mener han.

– Det er jo vanntette skott mellom de ulike etatene. Den ene har jo ikke peiling på hva den andre gjør. Den ene etatsjefen skylder på den andre. Alle skal de holde budsjettene sine, og vi møter en total ansvarsfraskrivelse når det gjelder universell utforming, hevder Nymo.

Dråpe i havet
Handikapforbundet er ikke imponert over bevilgningene til universell utforming av hovedstaden.

– Pengene som blir satt av, er en dråpe i havet. Kommunen tar ikke utfordringene på alvor. I Stockholm setter de av 1,2 milliarder til universell utforming, i Oslo noen titalls millioner. Det står skralt til i denne byen, mener Nymo.

Heidi Rømming, som er SVs representant i miljø- og samferdselskomiteen, bekrefter at Jøran Kallmyr ikke har informert komiteen om den manglende utformingen.

– Nei, det har vi ikke hørt noe om. Jeg tok det som en selvfølge at stasjonene ville bli universelt

Ingen kommentarer: